Headless Commerce - Headless Webshop

Headless Commerce


De toekomst van e-commerce is headless

Headless Commerce

 

De toekomst van e-commerce is headless

Headless Commerce

Headless commerce definieert de scheiding van de front-end (presentatielaag / webshop) en de back-end (het CMS) van een traditioneel "monolithisch" e-commerce platform. De webshop of het verkoopkanaal wordt los van het platform opgebouwd en maakt enkel gebruik van de product data van het CMS. Dit zorgt o.a. voor meer snelheid, flexibiliteit en uniformiteit. Dankzij de headless architectuur ben je niet meer afhankelijk van de standaard beschikbare layout's en thema's die verbonden zijn aan het webshop platform. De toekomst van e-commerce is headless.

"In de e-commerce wereld is verandering de enige constante"

Voordelen van Headless Commerce

Headless commerce biedt een aantal belangrijke voordelen:

  • Snelheid - in gebruik en laadtijd
  • Flexibiliteit - onbeperkte vrijheid in ontwerp en beleving op alle devices
  • Schaalbaarheid - toevoegen van verkoop kanalen
  • Aanpasbaarheid - maatwerk voor optimale gebruikerservaring
  • Uniformiteit - uniform in de omnichannel strategie
  • Innovatief - nieuwste techniek, interesse van ontwikkelaars


Snelheid
Laadtijd en gebruikssnelheid zijn cruciale factoren: een verbeterde gebruikerservaring kan resulteren in hogere conversieratio. Verbeterde SEO: De snelheid van een website is een rankingfactor voor Google. Technisch: de webshop wordt ineens en in z'n geheel als Single Page Application (SAP) op het device geladen.


Flexibiliteit
Snel en flexibel aan te passen aan actuele behoeften: creëren van specifieke klantbelevingen en vereenvoudigde mogelijkheden tot experimenteren met nieuwe functies designs. De klantbeleving is uniform maar is per platform te optimaliseren. Korte "time to market".


Schaalbaarheid
De headless architectuur maakt het mogelijk om nieuwe functionaliteiten, kanalen en integraties toe te voegen zonder dat dit invloed heeft op de onderliggende systemen. Zo kan maximaal worden ingespeeld op veranderende behoeften en groeiende bedrijfsactiviteiten.


Aanpasbaarheid:
Op maat gemaakte ervaringen: headless commerce biedt meer mogelijkheden voor personalisatie t.a.v. specifieke behoeften en doelgroepen. 


Uniformiteit in de omnichannel strategie
Headless commerce biedt uniformiteit in de omnichannel strategie. De klantbeleving blijft uniform, ongeacht het kanaal of het apparaat dat wordt gebruikt.


Innovatief
De headless architectuur maakt het gemakkelijker om innovaties toe te voegen en te experimenteren met nieuwe technieken. Daarnaast: de nieuwe generatie programmeurs werkt het liefst met de nieuwste technieken, dat betekent dat de headless architectuur flink zal worden doorontwikkeld.


Nadelen van headless commerce
Natuurlijk kent de headless architectuur ook nadelen:

  1. Complexiteit
  2. Kosten / investering
  3. Ontwikkelingstijd
  4. Vereiste technische kennis
  5. Data: traffic en performance

De headless techniek is een relatief nieuwe benadering en heeft de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen. Diverse grote en middelgrote bedrijven maken inmiddels gebruik van headless commerce. Vanwege de complexiteit, de technische vereisten en de daarmee gemoeide investering zal headless commerce niet op zeer korte termijn voor iedere webwinkelier bereikbaar zijn.

De headless architectuur

Uitleg over de basis van de headless architectuur.

Platformen geschikt voor Headless Commerce

Headless commerce is in opkomst en zal voor steeds meer platformen beschikbaar zijn. Deze e-commerce platformen zijn klaar voor de headless toekomst:

  • Shopify Plus
  • Magento Commerce
  • BigCommerce
  • Shopware
  • WooCommerce

API first benadering

Een "API first" benadering - hierbij communiceren systemen onderling - maakt het mogelijk om ook zonder een e-commerce platform de headless architectuur optimaal te benutten. Zo kan een PIM systeem dienen als bron voor diverse verkoopkanalen (webshop, marketplaces, social media) waarbij de onderlinge communicatie verloopt via API's.

Past Headless Commerce bij mijn bedrijf?

Headless commerce is een goede keuze voor bedrijven die op zoek zijn naar meer flexibiliteit en vrijheid in hun e-commerce-architectuur. Bedrijven die headless commerce overwegen, zijn meestal bedrijven die:

  • Een snelle, schaalbare en zeer aanpasbare e-commerce-ervaring willen bieden.

  • Meerdere verkoopkanalen gebruiken (mobiel, apps, marktplaatsen, Omnichannel, IoT-apparaten, social media).

  • Een grote hoeveelheid aan productinformatie en klant-data hebben die dynamisch en interactief moet worden weergegeven (behavioral targeting).

  • Een naadloze integratie met andere bedrijfssystemen en tools zoals ERP, CRM en PIM nodig hebben.

  • Hun ontwikkelings- en implementatieproces willen versnellen en kosten willen besparen.

  • De gebruikerservaring op alle apparaten en in alle kanalen willen optimaliseren.